دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۴ 2025-08-18
  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

  • بانک / بیمه / بورس
    بانک بیمه بورس لیزینگ طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    نفت و گاز پالایش و پتروشیمی نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    صنعت معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    حمل و نقل خودرو
  • اقتصاد کلان
    بودجه تجارت گردشگری کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    فیلم عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
منو
  • صفحه اصلی
  • بانک / بیمه / بورس
    • بانک
    • بیمه
    • بورس
    • لیزینگ
    • طلا و ارز
  • نفت و انرژی
    • نفت و گاز
    • پالایش و پتروشیمی
    • نیرو و انرژی های نو
  • صنعت و معدن
    • صنعت
    • معدن
  • حمل و نقل / خودرو
    • حمل و نقل
    • خودرو
  • اقتصاد کلان
    • بودجه
    • تجارت
    • گردشگری
    • کشاورزی
  • بین الملل
  • چندرسانه ای
    • فیلم
    • عکس
  • منهای اقتصاد
  • مجلس و فرهنگ اقتصاد
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • جست و جو

چرا راه آهن مدرن و سریع السیر یکی از مهمترین زیرساخت های اقتصادی کشور است؟ | افزایش سهم بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از تراکنش‌های پذیرندگی به بیش از ۹ درصد | تقدیر از آزادگان این بانک در سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی | پیام دکتر اخلاقی به‌مناسبت ۲۶ مرداد سالروز بازگشت آزادگان | معرفی طرح شایان بانک ملت / تسهیلات یک میلیارد تومانی با شرایط و نرخ های جدید |

کد خبر: 101037
تاریخ انتشار: 27 مرداد 1404 - ۰۹:۱۲

چرا راه آهن مدرن و سریع السیر یکی از مهمترین زیرساخت های اقتصادی کشور است؟

سید حسین میرافضلی

یکی از دلایل اهمیت راه آهن سریع السیر این است که در صورت توسعه شبکه ریلی و اتصال همه شهرها و مراکز صنعتی و اقتصادی کشور به شبکه ریلی پر سرعت، مصرف گازوئیل روزانه حدود سی میلیون لیتر کاهش می یافت که ارزش این کاهش مصرف برابر هفت میلیارد دلار در سال و معادل 210 میلیارد دلار در سی سال گذشته می شد.

فرهنگ اقتصاد _ سال ۱۳۰۴ بود که قانون انحصار قند و شکر برای تامین مصارف راه آهن تصویب شد. راه آهن سراسری ایران، یک راه آهن به طول ۱۳۹۴ کیلومتر و دارای ۲۳۰ تونل و ۴۱۰۰ پل است که در دوران پادشاهی رضا شاه از ۲۳ مهر ۱۳۰۶ تا ۲۷ مرداد ۱۳۱۷ ساخته شد این راه آهن ۱۰٫۱ میلیارد ریال هزینه داشت و گران ترین و بزرگ ترین پروژه صنعتی ایران تا به آن روز بود.

راه آهن سراسری، تهران را از طریق بندر ترکمن به بندر امام خمینی در خلیج فارس متصل می کند  تا سال ۱۳۵۶ خطوط ریلی مهم دیگری از جمله آهن تهران شمال،  تهران زنجان،  تهران تبریز، تهران مشهد، بندر ترکمن گرگان، کاشان بافق زرند، قم یزد و … ساخته شدند.

طول شبکه ریلی اصلی ایران تا سال ۱۳۵۶ به حدود ۴۶۰۰ کیلومتر رسید از سال ۱۳۵۶ تا کنون طول خطوط ریلی اصلی ایران به حدود ۱۲ هزار کیلومتر رسیده است.

طی ۳۶ سال بعد از پایان جنگ تحمیلی حدود ۷۵۰۰ کیلومتر خطوط ریلی اصلی در ایران احداث شده که برای احداث این میزان شبکه ریلی حدود ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است یعنی به طور متوسط سالانه ۲۷۸ میلیون دلار  در این ۳۶ سال میزان فروش نفت و گاز و میعانات نفتی ایران بیش از ۱۲۰۰میلیارد دلار بوده است. در مجمع طی ۳۶ سال گذشته کمتر از یک صدم درآمد های نفتی در یکی از مهمترین زیرساخت های اقتصادی کشور سرمایه گذاری شده است.

ایران باید به هر طریق ممکن سالانه یک میلیارد دلار در توسعه شبکه ریالی و قطارهای تندرو سرمایه گذاری نماید. عدم سرمایه گذاری لازم در شبکه ریلی و احداث هزاران کیلومتر خطوط ریلی پر سرعت منجر به خسارت های سنگین جبران ناپذیر و غیر قابل بخششی شده است که از جمله آنها عبارتند از: کشته و مصدوم  قطع عضو و قطع نخاع و آسیب های ماندگار سالانه حدود ۲۵۰هزار نفر در سوانح جاده ای به سبب عدم توسعه قطارهای پر سرعت و سرمایه گذاری لازم در توسعه زیرساخت های ریلی، از دست دادن فرصت های ترانزیت و حمل و نقل بین المللی و پائین نگه داشتن جایگاه ایران در مزیت های حمل و نقل سریع و گسترده،  آلودگی هوا و انواع بیماری ها و عواقب حاصل از آن به سبب عدم سرمایه گذاری لازم در شبکه ریلی و ده ها خسارت جبران ناپذیر و غم انگیز دیگر، هر روز تاخیر در تامین سرمایه مورد نیاز جهت توسعه قطارهای پرسرعت،   ظلم عظیم و نابخشودنی در حق ملت و میهن است.

چرا راه آهن مدرن و سریع السیر یکی از مهمترین زیرساخت های اقتصادی کشور است:

۱-در صورت توسعه شبکه مدرن ریلی و احداث خطوط قطارهای سریع بین شهرهای پر جمعیت و افزایش سهم راه آهن از جابجایی مسافر به صد میلیون نفر در سال می رسید منجر به جلوگیری از کشته شدن سالانه تا ده هزار نفر و پیش گیری از مصدوم شدن و قطع عضو و قطع نخاع و معلولیت های دائمی حداقل ۵۰ هزار نفر در سال می گردید. هزینه های درمان مصدومیت های ناشی از تصادفات و سوانح جاده ای ده ها هزار میلیارد تومان در سال است.

۲- هزینه های وارده به خودروها ناشی از تصادفات جاده ای، ده ها هزار میلیارد تومان در سال است.

۳-در صورت توسعه شبکه ریلی و اتصال همه شهرها و مراکز صنعتی و اقتصادی کشور به شبکه ریلی پر سرعت، مصرف گازوئیل روزانه حدود سی میلیون لیتر کاهش می یافت که ارزش این کاهش مصرف برابر هفت میلیارد دلار در سال و معادل ۲۱۰ میلیارد دلار در سی سال گذشته می شد.

۴- در صورت سرمایه گذاری مناسب در توسعه زیرساخت های ریلی جذابیت ترانزیت از طریق ایران افزایش می یافت و ایران می توانست سالانه ده ها میلون تن بار را با سرعت در مسیر شمال به جنوب و شرق به غرب جابجا نماید.

۵- قطارهای پر سرعت نیاز به استفاده از خودرو شخصی جهت جابجایی در مسیر های طولانی را در حد زیادی کاهش می دهد و مصرف بنزین را حداقل ۳۰ میلیون لیتر در روز کمتر می نماید در صورتی که شهرهای بزرگ و پر جمعیت با قطارهای سریع السیر به هم متصل بودند سالانه بیش از ۸ میلیارد دلار و در سی سال گذشته ۲۴۰ میلیارد دلار در مصرف بنزین صرفه جویی می شد.

۶- توسعه شبکه ریلی و قطارهای سریع السیر منجر به کاهش آلودگی هوا و میلیاردها دلار هزینه های سالیانه  و انواع بیمارهای ناشی از آن می گردد.

۷- شبکه ریلی مدرن و قطارهای سریع السیر جایگاه ایران را در معادلات جهانی ارتقا می بخشد و عزت و اقتدار کشور را افزایش می دهد.

۸- قطارهای سریع السیر منجر به کاهش فاصله شهرها و بستری برای توسعه پایدار می باشد.

۹- قطارهای سریع السیر منجر به توسعه بنادر و شهرهای بندری و توزیع متوازن تر جمعیت در کشور می شوند.

۱۰- قطارهای سریع السیر شهرها را به هم نزدیک می کنند قطاری که با سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت فاصله زمانی بین بوشهر یا عسلویه تا شیراز  را یک ساعت می کند در واقع این بنادر را به مراکز کشور نزدیک نموده است. در صورت اتصال شهرهای بندری به مناطق مرکزی کشور با قطارهای سریع السیر بستر برای تحول و پویایی شهرهای بندر فراهم می گردد و جمعیت شهرهای بندری افزایش می یابد و برنامه توسعه دریا محور در عمل رونق خواهد گرفت.

* سیدحسین میر افضلی کارشناس اقتصادی

برچسب ها: سیدحسین میرافضلی

به اشتراک بگذارید:
تلگرام
تویتر
واتس آپ


لینک خبر:
https://farhangeghtesad.ir/news/101037

نظرات بینندگان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اهالی موسیقی
  • اخبار پر بازدید
  • اخبار پربحث
  • “طنین باشکوه “فلک‌الافلاک”در قلب خرم‌آباد باسمفونی همدلی و هنر پس از سال‌ها انتظار به صدا درآمد”
  • طرح آزادسازی قیمت برق و گاز و بازتوزیع
  • در حمله تروریستی اسرائیل به ایران چه گذشت؟
  • مزیت‌ها و ضرورت‌های توسعه باتری‌های آبی(نیروگاه های تلمبه ای ذخیره ای)
  • طرح «پزشک‌یار» بانک دی، تسهیلات بدون سقف ویژۀ فعالان حوزه سلامت و پزشکی
  • همدردی “فرهنگ اقتصاد” با خانواده بهاروندی (همکار) در غم از دست دادن مادربزرگ
  • حمله مجدد رژیم صهیونیستی به اطراف تبریز
  • مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی اروند تیرماه ۱۴۰۴
  • جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت پتروشیمی جم
  • فناوری‌ های اقلیم‌ محور؛ کلید رقابت در بازار جهانی
  • مانور عملیات آب رسانی به ماشین های آتش نشانی در زمان قطع منابع آب از شرکت تامین کننده تیرماه ۱۴۰۴
  • گامی مؤثر در بومی‌سازی تجهیزات حیاتی پتروشیمی بندرامام
  • پیام تبریک مدیر عامل شرکت پتروشیمی پارس به رییس کمیسیون انرژی مجلس
  • تقدیر معاون وزارت صمت از پتروشیمی شهید تندگویان به دلیل تامین خوراک واحدهای تولیدی در جریان جنگ تحمیلی ۱۲ روزه
آخرین اخبار
  • آتش سوزی رخ داده در اراضی جنوب تهران ارتباطی با پالایشگاه تهران ندارد
  • چرا راه آهن مدرن و سریع السیر یکی از مهمترین زیرساخت های اقتصادی کشور است؟
  • افزایش سهم بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از تراکنش‌های پذیرندگی به بیش از ۹ درصد
  • تقدیر از آزادگان این بانک در سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی
  • پیام دکتر اخلاقی به‌مناسبت ۲۶ مرداد سالروز بازگشت آزادگان
  • معرفی طرح شایان بانک ملت / تسهیلات یک میلیارد تومانی با شرایط و نرخ های جدید
  • تشریح نحوه افتتاح حساب غیرحضوری در همراه بانک و مگابانک ملت (اینفوگرافیک)
  • تداوم سطح یک توانگری مالی در بیمه پاسارگاد
  • سرویس «رمزساز دی‌جت»؛ جایگزینی برای پیامک رمز پویا
  • مدل بازاریابی بانک سینا بر اساس نیاز مدیریت‌های مناطق تابعه در حال تدوین است
  • رویکرد جدید مدیریتی در بیمه ملت با برگزاری مستمر نشست‌ شورای معاونان و مدیران
  • «گرین پی» بانک کشاورزی به زودی رونمایی می شود
  • تامین مالی ۸۸ هزار میلیارد ریالی نهضت ملی مسکن در استان قزوین / ۳۵۴۵ واحد نهضت ملی به متقاضیان تحویل شد
  • تجلیل از آزادگان بانک مسکن با حضور مدیران ارشد/ ضرورت مستندسازی خاطرات آزادگان
  • اعلام میانگین قیمت های جهانی محصولات پتروشیمیایی

منهای اقتصاد
  • شرکت مخابرات ایران روزانه یک گیگ اینترنت رایگان به زائران اربعین در مرزها ارائه می‌دهد
  • فناوری تلفن همراه در ایران ۳۱ ساله شد
  • استاد فرشچیان دار فانی را وداع گفت
  • همراه اول؛ نخستین اپراتور خارجی با خدمات حضوری در فرودگاه نجف
  • استقرار پاورباکس‌های همراه اول در حرم‌های مطهر عراق
  • رونمایی همراه اول از بسته خدمات دیجیتال ویژه زائران اربعین
  • اخذ گواهی دانش‌بنیان برای سه پروژه فناورانه همراه اول

فیلم
    نخستین نمایشگاه پتروشیمی اهواز پترواکس
    بانک سینا با مشارکت بازیگران اکوسیستم در مسیر بانکداری هوشمند
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط‌ عمومی بانک سینا، علی ابدالی در حاشیه نمایشگاه تراکنش دهم گفت: بانک سینا نیز مانند سایر بانک‌ها با استفاده از قابلیت‌های شرکت‌های…
    سفر معاونان وزیر نفت، اعضای کمیسیون انرژی و دکتر علی عسکری به عسلویه
    فرهنگ اقتصاد _ عصر چهارشنبه حمید بورد مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، حسن عباس‌زاده سرپرست شرکت صنایع پتروشیمی، بهروز نعمتی، معاون وزیر نفت در امور حقوقی…
    مانور عملیات آب رسانی به ماشین های آتش نشانی در زمان قطع منابع آب از شرکت تامین کننده تیرماه ۱۴۰۴
    میدری: وزارت رفاه از بنگاه‌داری پتروشیمی‌ها خارج می‌شود + ویدئو
    فرهنگ اقتصاد _ این تصمیم، فعالیت‌ها را تخصصی کرده و زنجیره ارزش را یکپارچه می‌کند.

    با اجرای این سیاست، سود اصلی نصیب استان‌های بوشهر و خوزستان و همچنین…
    مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده بانک دی (فیلم)
    دو رونمایی جدید صنعت پتروشیمی در غرفه پتروشیمی اروند انجام شد


    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی پتروشیمی اروند، در آئین شب پایانی پتروکم که با حضور دکتر شریعتمداری برگزار شد، پتروشیمی اروند با رونمایی از تجهیز…


عکس
    مراسم عزاداری شهادت سید مقاومت در آریاساسول برگزار شد
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت پلیمر آریاساسول، مراسم عزاداری برای شهادت سید مقاومت، سیدحسن نصرالله (رضوان‌الله علیه)، دبیرکل حزب‌الله، با حضور محمدرضا…
    از بازدید رئیس صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت و اعضای هیات‌رئیسه مجلس تا حضور گسترده رسانه‌ها در غرفه بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، حسین حسین‌زاده رئیس…
    افتتاح اولین مدرسه انعطاف‌پذیر استان بوشهر به‌همت شرکت آریاساسول
    فرهنگ اقتصاد _ به نقل از روابط عمومی شرکت پلیمر آریاساسول، این رویداد با حضور مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول، مدیرکل آموزش پرورش استان بوشهر، امام جمعه شهر…
    گزارش تصویری/ نشست مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مدیران ستادی و شرکت‌های تابعه با تولیدکنندگان داخلی صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان در ایران پتروکم








     














    …
    گزارش تصویری غرس نهال در مجتمع پتروشیمی شازند
    بازدید مهندس عباس غلامی مدیر توسعه صنایع پایین‌دستی شرکت صنایع ملی پتروشیمی از غرفه شرکت پتروشیمی تبریز
    گزارش تصویری گرامیداشت هفته دفاع مقدس


    فرهنگ اقتصاد _ گرامیداشت هفته دفاع مقدس با حضور مدیران و کارکنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد.

    گزارش تصویری این مراسم را در اینجا مشاهده نمایید.

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوندها

پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ اقتصاد دارای مجوز فعالیتی به شماره 86047 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

تمامی حقوق برای فرهنگ اقتصاد محفوظ می باشد. | 2020-1399

طراحی سایت و سئو: خدمت وب